Dit klinkt lastig en ziet er ook lastig uit!....is het ook lastig of moeilijk?
Nee dit valt reuze mee.
Hoe ga je te werk
1) Demonteren de schroef as uit de flexibele koppeling gebruik hiervoor een haakse sleutel
2) Trek de as uit de schroefas koker en inspecteer deze op beschadegingen,een beschadigde as gaat lekken!
3) Maak als eerste de bouten los die in de motor steun aan de trillings demper bevestigen.
4) spuit alles even goed in met kruip olie en laat het even lekker in trekken en werken. Dit zorgt dat de bouten makkelijker los gaan.
5) Zit de flexibele kopeling zo vast geroest dat deze niet meer los gaat slijp dan de as door met een haakse slijper.
6) maakt als laatse de bevestigings bouten los waar de trillerdempers mee vast gemaakt zijn steeksleutel 13.
7) Gebruik een hefboom om de motor iets te ligten en vervang de trilling dempers een voor een werk van achter naar voren.
Benodigde gereedschappen
Dop/steeksleutel 19 en 13
Steek sleutel 17 en 13
Haaksleutel
Ratelsleutel een verleng pijp om meer moment te kunnen zetten tijdens het los maken van de Bout in de trillings demper.
schroefas is 25 mm rond en heeft een lengte van 945 mm te bestellen bij vetus of exalto.
trillings dempers voor de motor zijn te bestellen bij cloud,s int in lopik.
Op foto 1: het oude schroef as systeem met vetkoord afdichting.
Op foto 2: De nieuwe en oude flexibele koppeling van Vetus.
Op foto 3: De oude trillings demper.
Op foto 4: Het nieuwe watergesmeerde lager van Vetus.

foto 01