onderhoud compromis 850

groot onderhoud aan de Compromis 850


De damp werende laag van het onderwaterschip




Het onderwaterschip van een ouderschip kan wel eens slijtage plekken vertonen.
Als het goed is zit over het gedeelte van de romp dat onderwater zit een dampwerende laag.
Deze laag moet gesloten en onderbroken zijn.
Waneer deze laag beschadigd is en dus niet meer gesloten is kan dit gevolgen hebben voor de romp.
Er zou hierdoor osmose kunnen ontstaan osmose is te herstellen er bestaan diverse sites waar dit goed word uitgelegd.
Indien de dampwerende laag beschadigd is en dus zijn werk niet meer goed doet.
Moet deze verwijderd worden van de huid van het schip.
Dit moet gedaan worden met een hand krabber.
Door een trekkende beweging te maken van rechts naar links met enige druk schraap je de antifouling en de dampwerende laag van de huid.
Na dat huid geheel schoon gemaakt is moet deze worden geschuurd met korrel 80.
Waneer dit gedaan is moet de huid goed vetvrij worden gemaakt.
Dit kan met terpentine of thinner (doe dit wel met een goede ventilatie).
Daarna kan de huid voorzien worden van een nieuwe damp werende laag.
Voorzie de huid van vijf of meer lagen epoxy verf.
Laat deze een aantal weken uitharden voordat de boot weer het water ingaat.
Indien de voorbereidende werkzaamheden niet goed zijn uitgevoerd zal de epoxy verf niet goed hechten, en los komen van de huid.
In dat geval is al het werk voor niets geweest en zal het allemaal overgedaan moeten worden.
Schuur en ontvet daarom liever een keer teveel dan te weinig.


het onderwaterschip in slechte staat foto 01 het kaal maken van de huid foto 02 het opbrengen van de epoxyfoto 03 het onderwaterschip in de epoxy verffoto 04




het schilderen van de romp boven de waterlijn




Het kan zijn dat de romp van uw schip niet meer voldoet aan uw eisen.
Het laten spuiten van een romp of laten schilderen kost een lieve duit.
Het zelf schilderen van de romp is zelf te doen mits er volgens een goede volgorde word gewerkt.
Het is belangrijk de romp te ontdoen van alle plakletter en striping voor er begonnen word met schuren.
Schuur de romp met een niet te grof schuur papier.
Werk daarna de beschadiging bij met gelcote deze is te verkrijgen in de kleur van de romp.
Waneer de gehele romp is bijgewerkt de ze schuren met waterproof schuurpapier.
Daarna de romp goed ontvetten Sikkens heeft hiervoor een speciaal middel.
Voor de romp te gaan schilderen moet er eerst een primer laag opgebracht worden.
Het is belangrijk deze laag gelijk matig en zonder strepen op te brengen.
Waneer dit niet gebeurd zal dit een negatief resultaat hebben op het eind resultaat.
Voor het schilderen met de kleur lak is het belangrijk de huid goed te ontvetten en te drogen.
Schilder de boot van punt naar achteren en van achteren naar de punt.
Neem niet te veel verf op de roller maar zet hem wel stevig op.
Zet hem zo vet op dat hij net niet gaat druipen en rol in een stevig tempo door.
Hou minimaal 36 uur tussen de verf lagen aan het is aan te bevelen de huid minimaal twee maal te voorzien van een kleur lak.
Laat de lak zo lang mogelijk uitharden voor dat je de plakletters met de naam er op plakt.
• Verwijder alle plakstrips en letters van de boot.
• Schuur de romp met een schuurpapier korrel 100.
• Repareer de beschadiging met gelcote.
• schuur de romp met korrel 100.
• breng de hecht primer aan.
• schuur de romp met waterproof schuur papier.
• ontvet en maak de romp goed stof vrij voor het schilderen.
• Schilder de romp in de door u gewenste kleur lak.


Deze methode is door ons gebruikt tijdens het schilderen van de romp van The happy sailer.
En is voor een 1 componenten verf.
Wij hebben gebruik gemaakt van sikkens super gloss.
Deze verf is makkelijk te verwerken voor de amateur schilder.

de romp na het schilderenfoto 06 het schip klaar om het water in te gaanfoto 07


Het maken van Lexaan ramen voor de compromis 850



De ramen van de compromis 850 zijn gemaakt van Lexaan.
Een kwaal van opzet ramen is dat ze vaak gaan lekken.
Bij een groothandel in kunstoffen hebben we het lexaan op ruwe maten laten zagen.
Maak de ruwe maten van de ramen 2 cm groter dan de buiten maat van de ramen.
Daarna hebben we met een boven frees de ramen gekopieerd.
Dit gaat erg makkelijk en geeft een mooi resultaat.
als de ramen op maat zijn gefreest worden er nog ronde randen aan gefreest voor de afwerking van het raam.
Let erop dat het materiaal dat weggefreest moet worden niet meer is dan twee derde van de frees.
waneer er te veel materiaal wegehaald moet worden gaat de frees happen.
Gebruik scherpe boortjes en boor de lexaan plaaten op een plaat MDF dit geeft een mooier resultaat bij het doorboren van het lexaan.

• Materiaal op ruwe maat laten zagen door groothandel.
• Raam gebruiken of mal maken van MDF.
• Raam of mal op lexaan leggen en gaatjes boren om raam vast te zetten op mal.
• Overtollige materiaal weg freesen met de bovenfrees.
• Met bovenfrees raam afronden.
• Laat de beschermlaag op het lexaan zo lang mogelijk op het materiaal zitten.

het boren en verzinken van de gaatjes in de Lexaan ramen  foto 01 het overtollige materiaal weg zagen met de decoupeerzaagfoto 02 het weg frezen van het overtollig materiaal met de boven freesfoto 03 het maken van de ronde hoeken aan de lexaan ramen met de boven freesfoto 04




Het vervangen van het rubberen lager in de schroef as koker.




Dit klinkt lastig en ziet er ook lastig uit!....is het ook lastig of moeilijk?
Nee dit valt reuze mee.

Hoe ga je te werk

1) Demonteer schroef en leg voor de zekerheid een zeil onder de schroef,
dit voor als de spie baan naar beneden zou vallen.

2) Maak de twee boutjes los doe dit met een dopsleutel 10 en verwijder het gedeelte van de buitenzijde van de lager bus.

3) Aan de onderzijde zit ook nog een schroefje draai dit schroefje los en haal het er helemaal uit! Doe je dit niet kan het zijn dat het gaat vreten en dan werk je zelf erg tegen!.
4) spuit alles even goed in met kruip olie en laat het even lekker in trekken en werken. Dit zorgt dat hij er zo makkelijker uit gaat en beter glijd.

5) gebruik een waterpomp tang en trek daar mee de lagerbus uit het lager huis doe dit met een draaiende en trekkende beweging.

6) maakt alles schoon en vet alle onderdelen in met water bestendig vet. Dit bevorderd de montage en zorgt ook dat het de volgende keer weer makelijker los gaat doe dus ook vet aan de draad einden van de boutjes die je zo weer vast maakt.

Gebruik geen gebruikte borgplaatjes voor het terug zetten van de schroef boutjes die er niet fris uitzien vervangen voor goed exemplaren. Dit zijn de kosten niet maar zorgen wel voor een deugdelijke montage.

Benodigde gereedschappen
Dop/steelsleutel 10
Steek sleutel 28
Hamer om op de steelsleutel 28 te tikken om de bout te laten schrikken.
schroeven draaier (maat 8)


Op foto 1: zie je het versleten schroef as lager en het nieuwe lager zie het verschil!.
Op foto 2: zie je de schroef en alle onderdelen die nodig zijn voor de montage .

het onderwaterschip in slechte staat foto 01 het kaal maken van de huid foto 02


Het vervangen van het komplete schroefas systeem en trillings dempers.




Dit klinkt lastig en ziet er ook lastig uit!....is het ook lastig of moeilijk?
Nee dit valt reuze mee.

Hoe ga je te werk

1) Demonteren de schroef as uit de flexibele koppeling gebruik hiervoor een haakse sleutel
2) Trek de as uit de schroefas koker en inspecteer deze op beschadegingen,een beschadigde as gaat lekken!
3) Maak als eerste de bouten los die in de motor steun aan de trillings demper bevestigen.
4) spuit alles even goed in met kruip olie en laat het even lekker in trekken en werken. Dit zorgt dat de bouten makkelijker los gaan.
5) Zit de flexibele kopeling zo vast geroest dat deze niet meer los gaat slijp dan de as door met een haakse slijper.
6) maakt als laatse de bevestigings bouten los waar de trillerdempers mee vast gemaakt zijn steeksleutel 13.
7) Gebruik een hefboom om de motor iets te ligten en vervang de trilling dempers een voor een werk van achter naar voren.

Benodigde gereedschappen
Dop/steeksleutel 19 en 13
Steek sleutel 17 en 13
Haaksleutel
Ratelsleutel een verleng pijp om meer moment te kunnen zetten tijdens het los maken van de Bout in de trillings demper.

schroefas is 25 mm rond en heeft een lengte van 945 mm te bestellen bij vetus of exalto.
trillings dempers voor de motor zijn te bestellen bij cloud,s int in lopik.


Op foto 1: het oude schroef as systeem met vetkoord afdichting.
Op foto 2: De nieuwe en oude flexibele koppeling van Vetus.
Op foto 3: De oude trillings demper.
Op foto 4: Het nieuwe watergesmeerde lager van Vetus.

xxxxx foto 01 xxxxxfoto 02 xxxxx foto 03 xxxxxfoto 04


Zonnepanelen instaleren




Het kan zijn dat het electra verbruik va uw schip niet meer voldoet aan uw eisen.
Dit kan komen door dat er teveel stroom verbruikers aan boord zijn of omdat je vaak op plekken verblijft waar geen stroom voor handen is.
Het zelf instaleren van zonnepanelen is zelf te doen mits er volgens een goede volgorde word gewerkt.
waar uit bestaat een simpele set zonnepanelen
• zonnepaneel.
• regelaar
• bekabeling
• dakdoorvoer
Welke gereedschappen heb je nodig ?
• Boormachine .
• schroevendraaier.
• kitspuit voor de sikaflex 95.
• klein motage materiaal voor de bevestiging van de regelaar en dakddorvoer.
.
Bepaal van te voren goed de plek waar je de regelaar en zonnepanneel wil hebben.
werk van onder naar boven toe dus van de accu naar het zonne panneel toe.
Maak de kabels van de accu naar de regelaar en werk deze netjes weg .
sluit de plus en de min op regelaar aan dat wordt aangegeven met een accu tekentje en een plus en een min.
doe vervolgens de accu polen op de accu de regelaar bepaald nu jou soort accu en stelt zich zelf in.
maak vervolgens de kabels die richting je zonne paneel gaan maar sluit ze nog niet aan op de regelaar.
op je regelaar staat een lampje dit teken betekend de verbruiker en heeft niets te maken met een lampje.
In mijn uitleg ga ik er van uit dat je het zonnepaneel aan je service accu aansluit.
De plus en de min die op je service accu zitten is dus het beging van de stroom toevoer door de hele boot en zal dus richting je zekering paneel gaan.
Verleng deze kabels en sluit deze aan op de plus en de min onder het lampje
er zijn nu dus nog twee aansluit punten over op de regelaar en deze zitten onder de afbeelding met het zonnepaneel.
Ontvet het opervlak waar het zonnenpaneel komt te liggen goed en teken dat zo af dat je dat weer kunt verwijderen.
Wees niet te zuinig met het gebruik van de sika flex 95 bij de motage van het paneel.
Druk het zonnepaneel stevig aan zodat er een gelijkmatige druk over het paneel ontstaat.
Dit zou je kunnen doen door een grote zak met water te vullen en deze dicht te knopen en er dan op te leggen.
wanneer je de kabels door de dakddorvoer hebt en je deze netjes hebt weggewerkt kun je ze aansluiten op de ruimte onder de zonnepaneel afbeelding.
waneer het paneel daglicht krijgt zal het gaan beginnen met stroom op wekken en zul je een getal zien van bijvoorbeeld 13,4 volt wat hij aan het laden is.
door dat je verbruiker ook aangesloten is op de regelaar kun je ook het verbruik aflezen.
.

zonnepaneel watt stunde 60 wattfoto 16 zonnepaneel watt stunde 60 wattfoto 17


helaas meer projecten zijn nog niet beschreven kom nog eens terug op deze pagina