mast afstelling

Basis richtlijnen mast afstelling voor een topgetuigde Mast

Maststellen mast afstelling

De stagen op de juiste manier afstellen

Als de mast van de boot af is geweest zal deze opnieuw afgesteld moeten worden.
Dat kan diversen manieren en ze zullen allemaal wel werken maar ook voor de mast geldt: meten is weten.
Daarom hier een korte en beknopte uitleg hoe je tot een basis-afstelling kunt komen. Let wel, het gaat hier om een C850 afstelling, maar het principe geldt voor alle top getuigde schepen.

de gereedschappen die je er voor nodig hebt

  • . rek vrijje lijn met gewicht (schietlood)

  • . Kruis kopschroeven draaier.
    (om de spanner rond te kunnen draaien)

  • . Steeksleutel
    (om de stag tegen te houden tijdens het draaien van de spanner.)

  • . Rolmaat
    om de valling van de mast te kunen meten (afstand tussen lood lijn en mast)

  • . stag spannings meter
    (Om de stagen op gelijke spanning te kunnen zetten)

We gaan de mast afstellen zonder dat de giek er aan vast zit.

De kraanlijn gaan we gebruiken om het schietlood in de top van de mast te hijsen.
Het schietlood bevestigen we zo aan de kraanlijn dat hij zo dichtmogelijk boven tegen de mast aan zit.
we stellen het schietlood zo af dat het gewicht 10 cm boven het dek van de boot hangt.
Als de lijn stil hangt moet hij ongeveer 15 cm van de mast afhangen gemeten op de hoogte waar het lummel beslag zit.
De mast moet tussen de 1 en 2 % naar achteren hangen. Deze 2% haal je uit de P maat: 2% van 920 cm is 18,4 cm.
De loodlijn mag dus maximaal 18,4 cm van de mast afhangen op de plek van het lummelbeslag.

Waneer we deze afstelling gedaan hebben gaan we kijken of de stagen gelijk afgesteld staan.

We draaien de stagen eerst allemaal hand vast.
Nu gebruiken we de loodlijn als meetlijn en stellen deze af tegen het dek op de plek waar de spanner van het hoofd want zit.
(Dit is ons meetpunt).
Met de lijn kijken we links en rechts of de lijn met de zelfde spannig het meetpunt raakt.
We gaan de stagen de stagen losser of strakker zetten om eenzelfde stagspanning aan beide zijden te verkrijgen.
Wanneer de mast recht staat gaan we gelijkmatig de stagen strakker stellen.
Heb je de stuurboordkant twee slagen aan gedraaid dan draai je de bakbboordkant ook twee slagen aan. Dit doe je net zolang tot je de goede stagspanning hebt verkregen.
Met de stagspanner meten we de stagspanning.
Deze zetten we op 6% voor de 4 zijstagen en de Babystag.
De achterstag spannen we op ongeveer 5%.

Als alles goed gedaan is en de mast niet krom getrokken wordt doordat je de stagen verkeerd hebt gespannen, zal, als je met een oog door het mast profiel heen kijkt, een rechte lijn naar boven te zien zijn.
Ook kun je recht achter het schip gaan staan en als de achterstag gelijk met de gleuf in de mast loopt staat hij er mooi in het midden op.


I, J, P en E maten

  • I = Aangrijpingspunt in de mast van de voorstag tot het dek


  • J = Mastvoet tot aangrijpingspunt van de voorstag op de boeg


  • P = Lummelbslag tot maximaal hijspunt van het grootzeilval


  • E = Lummelbeslag tot maximale onderlijkspanner






Ik hoop dat deze handleiding helpt bij het maken van een goede basis afsteling.



Succes!