|
Klussen 2006 / 2007 |
pagina klussen
het klussen Dagboek van the happy Sailer


woensdag 4 Oktober 2017 eindelijk een video op de site
vandaag eens opzoek gegaan op het WWW hoe je een youtube video kunt invoegen op een website.
Dat is een niet heel erg boeiend verhaal maar tja ik ben draaier en geen web site ontwikkelaar dus soms hik ergens langer tegen aan dan nodig is.
Het was reuze simpel en de eerste video staat dan nu ook op de pagina .
Ondanks dat we in een druke periode zitten heb ik deze week toch nog wat aan de navigatie zuil gedaan en zit het inmiddels geheel in elkaar zo als het zou moeten.
Ben nu bezig het geheel te voor zien van een aantal lak lagen als dat gedaan is dan is het thuis klussen klaar en kan hij geinstaleerd worden op de boot.
Vrijdag 29 september 2017 ais aansluiten op de standaardhorizon Kaartplotter
vanavond samen met Bauke uitgevogeld hoe de ais en en de kaartplotter met elkaar in gesprek konden komen zodat we de ais schepen p beeld kregen.
Dat is een niet heel erg boeiend verhaal maar tja ik ben draaier en geen electronica expert dus daaar is hij net ff wat handiger in dan dat ik het ben.
na wat gepiel met de draadjes en even wachten tot de kaartplotter fix had met de gps konden we het testen.
Ondanks dat de marifoon antene gewoon op het aanrecht tegen de ruit aanstond konden we toch wat ais singalen ontvangen van schepen op het markermeer.
we zijn weer een stapje dichter bij de voltooing van dit toch wel leuke projectje.

Zaterdag 23 september 2017 standaardhorizon Kaartplotter
Na een hele lange tijd weer eens een update in het klussen boek niet dat ik geen klussen meer gedaan heb maar niet alles is de moeite waard van het delen en de zin was ff weg.
Al tijden ben ik opzoek naar een betaalbare twee de hands kaart plotter.
2 Augustus was ik op vakantie op Texel en keek even op Marktplaats en daar stond een advertentie!.
er werdt een standaard horizonn cp300i en een icom mxa 500 ais ontvanger tekoop aangeboden.
Het duurde tot 18 september dat ik hem op kon halen en ben die dag gelijk aan het bedenken en klussen geslagen .
In middels ben ik redlijk vergevorderd en heb ik de bedachte opstelling al op de stuurkolom gepast.
De kaartplotter en stuurautomaat die ik ook dit seizoen via markt plaats heb gekocht zijn gemonteerd in een zuil die op een voetplaat staat waar je tijdens het zeilen kopjes en glazen in kunt zetten.

Zaterdag 17 maart 2009 Reparatie koelwater kraan
Toen wij onze C850 kochten wilde ik eigenlijk de kraan die dienst doet voor de motorkoeling al vervangen.
De kraan zat vast en draaide slecht maar na het inspuiten met IMAL deed hij het weer redelijk.
Echter aan het eind van het zeil seizoen draaide ik hem kapot toen ik de kraan dicht draaide.
Toen de boot op de kant stond begon het eigenlijk gelijk te vriezen en kon de kraan niet meer gerepareerd worden.
Dus nu het wat warmer werd gelijk maar de kraan vervangen voor een kogel kraan.
De nieuwe kraan zit makkelijker dan de oude kraan en heeft als voordeel dat er open en dicht op staat.
Waardoor in een oogopslag te zien is of de koeling naar de motor openstaat.
Donderdag 5 maart 2009
Het klussen aan de boot is weer begonnen.
Niet erg veel werk op dit moment maar er is altijd wel iets wat gedaan moet worden.
Zo heb ik een nieuwe Carbon spinakerboom gemaakt de huidige boom was te kort en niet stijf genoeg.
Vorig jaar op de Hiswa had ik al een schakel paneel gekocht om de nieuwe verlichting mee te schakelen die ik bij de bank heb gemaakt.
Tijdens het vorige zeil seizoen had ik geen zin om deze in te bouwen dus dat nu maar even gedaan.
Ook heb ik de kraan vernieuwd die tussen de water invoer zit en het wierfilter.
Ik heb in de planning staan dat de boot het weekend van de 14e maart het water weer in gaat.
Zaterdag 21 februari 2009
Nog een maandje en dan is het weer lente en beginnen de zeil kriebels weer.
In maart eerst nog even naar de Hiswa om wat aan de voorpret te doen.
Ik ben nu bezig om een Carbon spinnakerboom te maken de huidige spinnakerboom is te kort en te klein uitgevoerd.
Ook ben ik bezig met het aanpassen van het elektra aanboord en het maken van 12 volt verlichting bij de zithoek.
Waardoor de tl verlichting niet meer aanhoeft als we in de kajuit zitten.
Ook hebben we een nieuwe achterstag laten maken om de mast beter te kunnen trimmen.
Zodat we beter kunnen presteren tijdens de avond competitie van WSV Almere-Haven.
De kraan onder het wierfilter moet vervangen worden deze is versleten en word vervangen door een kogelkraan.
In april wil ik de motor laten nakijken door een monteur om zeker het seizoen door te kunnen.
Dit jaar wil mee gaan varen met het rondje noord Holland van de compromis club.
Daarbij gaan we bij IJmuiden naar buiten en bij Den oever weer naar binnen een betrouwbare motor is daarbij natuurlijk van belang.
Wordt vervolgd.
Zaterdag 22 maart.
Vandaag naar Durgerdam geweest.
Om te klussen op de boot van Joost een first 31.7.
Ik had geboden op de Navaman Tracker 900 die joost te koop had op marktplaats.
Na een paar keer bieden kreeg ik het volgende berichtje:
Beste Dick,
U wilt de navman graag hebben heb ik het idee...
Gister heb ik een nieuwe Geonav 5 gekocht, maar zoals al in de advertentie staat heb ik 2 linker handen.
Als ik uw site bekijk (heel leuk!) bent u best handig.
Misschien kunnen we afspreken dat als u de Navman eruit haalt en de Geonav aansluit op de elektra in mijn boot dat we dat met gesloten beurzen doen? Tevens wil ik graag nog een 12-V aansluiting maken.
Wellicht kunnen we dat ook regelen?
Ik weet niet of u dat wilt en of u handig bent met elektra, maar dan zouden we bijvoorbeeld 22 maart af kunnen spreken..
Laat aub even weten wat u ervan vindt.
Groeten,
Joost
Dit is natuurlijk een hele leuke manier van handelen dus hebben we joost gebeld dat we dit erg leuk vinden.
Op de boot aangekomen eerst even rustig gekeken hoe alles zat en daarna samen met joost besloten waar we de 12 voltaansluiting mooi konden plaatsen.
Er moest daarvoor een gat geboort worden en dit moet zowel binnen als buiten netjes uit zien.
De Navman Tracker zat erg vast met kit dus het was nog een hele toer deze los te krijgen.
Na een hoop kit wegegesneden te hebben kwam er eindelijk beweging in en kon de navman uit het paneel gehaald worden .
Daarna hebben we de inbouw unit van de geonav 5 afgetekend en uitgezaagd de was groter dan van de navman dus Kon mooi op de plek van het oude gat.
Toen deze er in zat kon ik de 12v voor de geonav 5 bij de kaarten tafel gaan ansluiten.
Het was daar een erge spagettie van draden.
Toen we dat gedaan hadden en het werkte nog even naar de Marifoon aansluiting van Joost gekeken.
Deze had een kleine storing maar deze was simpel op te lossen.
Het werkte allemaal en het ziet er gelikt uit.
Joost is er blij en kan nu gaan uitzoeken hoe de Geonav 5 werkt en wat er allemaal mee kan.
Ik ga nu een test opstelling maken en kijken hoe de Navman Tracker werkt.
Als we alles werkend hebben dan gaan we een leuk plekje zoeken op de boot voor de Navman Tracker 900.
Bekijk de fotos die joost gemaakt heeft van het klussen.
Foto's
Zaterdag 15 maart.
Vandaag is het mooi weer.
De zeilen gaan er op en hans komt er bij helpen.
We hebben op de Hiswa het nieuwe fok opgehaald bij Sailselect.
Een klein gedeelte van het fok hebben we gezien maar het grootse deel was nog een verrassing.
De pees gaat erg mooi in de daarvoor bestemde gleuf en gaat goed naar boven.
Het zeil past goed en staat erg mooi.
Een leuk detail is dat aan de stuur boord zijde van het zeil een groene streep zit met groene sail tails.
En de bakboord zijde van het zeil een rode streep met rode sail tails.
Het zeil is erg goed afgewerkt en ziet er goed uit.
Na het fok even goed te hebben bekeken hebben we het grootzeil gehesen.
Vorig jaar heb ik het reef systeem aangepast en gevaren met 6 mm witte reeflijnen.
Die van uit de kuip te bedienen zijn.
Deze lijnen waren eigenlijk te dun en zijn nu vervangen door een wit met groene lijn voor reef 1 en wit met rode lijn voor reef 2 van 8 mm.
De boot is er weer helemaal klaar voor dus nu moeten we alleen nog gaan zeilen.
Dit staat voor zaterdag 22 maart op de kalender dit gaat gebeuren samen met Hans Jan Willem en Johan samen gaan we de avond competitie meevaren van WSV Almere-haven.
We hebben er weer zin in.!
Zondag 2 maart.
Door de storm is de boot gisteren niet het water in gegaan.
En hebben we de zaterdag gebruikt voor wat laatste klusjes.
De wind is er nog wel maar het is geen storm meer.
Vandaag gaan we het water in.
Er is veel hulp aangeboden om de mast recht op te zetten dus dat gaat helemaal goed komen.
Om elf uur is het zover Friso heeft de boten kar gehaald en tilt de boot van de bok.
Om half twaalf ligt de boot weer in het water en om 12 uur zitten we in de kajuit aan de koffie met een appel koek.
Tijdens de koffie bespreken we hoe de mast om hoog gaat en welke stappen we moet doorlopen.
Het gaat rustig en gebeurd goed we krijgen de mast netjes omhoog.
Alleen bij het vast maken van het voorstag zit het even tegen.
Daarna hebben we de marifoon goed aan gesloten en de nieuwe Electra kabels van de mast en de wind meter door het dek gedaan.
We hebben gelijk ook de sprayhood weer op de boot gezet en de achtertent er weer op gezet.
Nu moeten allen de zeilen er weer op gezet worden en dan kunnen we weer gaan zeilen.
We hebben er weer erg veel zin in om weer te gaan zeilen.
De volgende klusjes moeten nog gedaan worden.
• Zeereling nakijken en borgringetjes vernieuwen.
• Mast pen borgen.
• Scharnieren achterkajuit vervangen.
• Water vul slang van waterzak voorzien van slang klem.
• Electra kabels van de mast op maat maken en aansluiten.
• Kabel wind meter op maat maken en aansluiten.
• Coax kabel van de digitale tv aan sluiten op de decoder.
Het lijkt misschien veel maar al deze klusjes kunnen in maximaal 4 uurtjes gedaan worden.
Zaterdag 15 maart gaan we met de boot naar de compromis vergadering in Naarden.
op het piccasso foto album staat en serie foto,s van het omhoog gaan van de mast
Dinsdag 26 februari
De afgelopen dagen zijn we weer naar de boot geweest.
Zaterdag om 11 uur gaat onze C850 weer het water in.
Alle afsluiters staan in de goede stand en de accu is opgeladen.
Alle kussens en zeilpakken zijn weer aan boord.
De boot is gepoetst en zit weer in de antifouling.
het is de bedoeling om zatertdag na 12 uur de mast weer recht op te zetten.
zondag zou dan de giek en het groot zeil er weer op kunnen.
wij hopen dus op een beetje op redelijk weer.
Zondag 17 februari
zaterdag even naar de boot geweest voor kleine klusjes.
Evelien heeft even de stofzuiger door de boot gehaald.
Ik heb samen met Jan Willem van de MVA het electra na gekeken,had een klein foutje gemaakt met het aansluiten.
Dat foutje is hersteld en alles werkt nu zoals het hoort te werken.
Zondag hebben we de kussens van de zit hoek weer naar de boot gebracht.
komende week gaan de rest van de kussens naar de boot.
in de laatse week van februari gaat de boot in de antifouling en gaat hij 1 maart weer het water in.
Hieronder een de bijgewerkte klussen lijst.
• Windmeter op de mast monteren (gedaan)
• Alle electra kabels in de mast vervangen (gedaan)
• Navigatie verlichting nakijken en ankerlicht monteren (gedaan)
• Marifoon opnieuw aansluiten is door de vorige eigenaar op de start accu aan gesloten
• Schanieren vervangen van de deur van het motor ruim baks kisten en het luik van de achter kajuit
• Schroefas demonteren en nieuwe draaien van zee water bestendig RVS (klus,doorgeschoven naar volgend jaar)
• Stuur automaat st 3000 monteren
• Scepeter vast zetten met epoxy
• Halogeen verlichting in de boot maken (gedaan)
• Externe luidspreker voor de marifoon monteren in de kuip
• vloter van de brandstof tank aanpassen dat deze het goede nivo aangeeft op de meter(gedaan)
• Dubbele katrol boven in de mast monteren voor een extra val tbv de halfwinder.(gedaan)
• Nieuwe ramen monteren aluminium of kunstof(met deze klus zijn we bezig)
• Onderwater toilet nakijken en zonodig onderdelen vervangen.
• Draai richting van de lier aanpassen
• Ook willen we graag de boven bouw schilderen.
Zondag 3 februari
Na het ontbijt ben ik vandaag even samen met Jeffrey naar de boot geweest.
Een week wachten om de draadjes aan te sluiten op de mast verlichting, daar had ik ff geen zin in.
Het was droog het waaide alleen stevig.
Dat bleek later op de boot wel we kregen de wind aardig om de oren en door de harde wind was het erg koud.
Na een tijdje waren de vingers goed koud en werd het lastig de draadjes in de juiste gaatjes te krijgen.
Na de nodige herkansingen is het toch gelukt om het voor elkaar te krijgen.
Het toplicht en het stoom/deklicht zijn nu aangesloten.
Ook heb ik een aan sluiting gemaakt waar de stroom aansluiting van de mast op te komen zitten.
Het is gemaakt van een latex roer houtje een paar M3 boutjes en moertjes en twee M6 bouten en zes moeren.
Door dit systeempje kan ik de draden makkelijker monteren en demonteren.
Materiaalkosten ongeveer 2 euro, tevens heb ik er ook een trek ontlasting ingemaakt zodat de draden niet uit de kroon steentjes kunnen worden getrokken.
Zaterdag 2 februari
Vandaag weer even naar de boot geweest,er moesten nog wat kleine dingen gebeuren.Zo hebben we vandaag het instrument van de Navman wind meter gemonteerd op de boot.
Gelijk ook de kabel die naar de wind meter op de mast gaat door de boot heen getrokken.
Dat is altijd lastiger als je van te voren bedenkt vandaag was dat ook weer het geval.
In de zomer vakantie lagen we in Medemblik tijdens een wandeling langs de winkels op zoek naar een klein bootje voor Valentino kwamen we bij de Action twee inbouw halogeen lampjes tegen met een messing kleur.
Voor de ongelofelijke prijs van 2,50 euro per stuk die konden we dus niet laten liggen.
Deze twee lampjes zijn nu ingebouwd en kunnen nu de boel gezellig verlichten als we in de haven liggen. Waneer we nu in de haven lagen moest er een ongezellige tl balkje aan,dat is nu dus verleden tijd.
De laatste klusjes die er nu nog gedaan moeten worden zijn de kabels aan sluiten op het top licht,en de kabel aansluiten op de het nieuwe stoom/deklicht.
Ook moet er nog een coax kabel door de Mast getrokken worden voor de digitale tv antenne die boven op de bast word gemonteerd.
Waneer de mast dan weer recht op gaat kunnen de kabels door het de heen gedaan en binnen aangesloten worden op de nieuwe aansluiting die ik daar voor ga maken.
Ik hoop volgende week de tv antenne op de mast te kunnen monteren en de kabels op de verlichting aan te kunnen sluiten.
Dus te hopen dat het weer een beetje mee werkt.
Wordt vervolgt.
Zaterdag 26 en zondag 27 januari.
Dit weekend steeds een paar uurtjes naar de boot geweest.
Valentino is zaterdag zes geworden dus er moest ook nog een feestje gebouw worden.
In de mast moesten nieuwe Electra kabels komen voor de verlichting op de mast.
Dit hield in dat ik steeds met een lader van voor naar achter moest lopen om de kabel door de mast heen te trekken.
Een klusje waar je eigenlijk twee extra handjes voor moest hebben.
Tevens heb ik de gever van de Navman 100 wind meter boven op de mast gemonteerd.
Ook deze kabel moest door de mast heen gemonteerd worden.
Ik was niet helemaal tevreden met de aansluitingen die op het dek zitten.
Vooral de aansluiting van de marifoon was een waar drama en gaf veel storing.
Ik heb de aansluiting van de marifoon vervangen door een beter en steviger exemplaar.
De kabels gaan nu door het dek en worden aan gesloten in een kroon steentje.
Simpel en minder storing gevoelig.
De aansluiting zit nu niet meer op het dek maar onder het dek en zijn dus ook vocht vrij.
Nu moet ik alleen nog een nieuwe kabel maken voor de digitale tv antenne de antenne kabel die er nu bij zit is net een meter te kort.
Komend weekend ga ik de langere coax kabel door de mast heen doen.
Tevens ga ik het instrument voor de Navman 100 wind meter plaatsen en aan sluiten.
Zondag 20 januari 2008
Het weer was bij het ontwaken niet wat het wezen moest.
Maar tijdens het ontbijt stopte het met regenen en konden we dus toch naar de boot.
Er waren nog wat dingentjes te doen en daar was de laatste tijd niet veel van gekomen.
Er moest een nieuwe coax kabel door de mast naar de marifoon antene.
Thuis heb ik de aansluiting al aan de coax kabel gemaakt die aan de marifoon antenne wordt
Gemonteerd.
De coax kabel ging er gemakelijk door heen dus dat viel mee.
Ik heb een nieuwe dek doorvoer voor de marifoon gekocht en thuis de kabel die naar de marifoon toe gaat er alvast aan gemonteerd.
Ook heb ik gelijk de katrol boven in de mast vervangen voor een dubbele katrol.
Ik heb meteen de lijnen door het dubbele katrol heen gedaan.
Dat ging nu een stuk simpeler dan wanneer de mast recht op staat.
Nu is er een lijn speciaal voor het hijsen van de half winder.
Ik gebruikte daar eerst de lijn voor die ik ook gebruikte voor het hijsen van de rolcomhoes.
Maar deze was eigenlijk iets te dun daar voor.
Het volgende klusje gaat worden het monteren van de wind meter boven op de mast.
Een de antenne voor de digitale televisie op de mast net onder de baby stag.
Ook heb ik gisteren de diepte meter weer terug gekregen.
Volgens het schrijven dat er bij zat was er niets mis mee maar kreeg wel een nieuwe.
Zaterdag de 26 januari kunnen we niet klussen want dan is Valentino jarig en word hij zes jaar.
Zaterdag 29 december 2007
Het was vandaag in de middag redelijk zonnig dus besloten we even naar de boot te gaan voor een klusje.
Aangekomen op de haven kwamen we erachter dat er iemand meer belang had bij de mat die wij voor de trap neerleggen tegen de inloop op de boot dan wij zelf.
Helaas pinda kaas hoop dat het boefje er veel plezier van heeft.
Evelien heeft de boot van buiten afgenomen en daarna in de cleaner was gezet.
Dat is een cleaner en was in een waardoor je boot in een handeling cleanerd en in de was zet.
Ik ben in de boot met de dieseltank aan de slag gegaan de vlotter gaf het goede brandstof nivo niet aan in de dieseltank.
Na het verstellen van de vlotter en nieuwe draden en een stekkertje gemonteerd voor als de tank er weer eens uit moet en ik niet meer hoef te prutsen om de draadjes aan de vlotter in een onmogelijke houding los te maken.
Na dat de tank weer in de daarvoor bestemde ruimte achter de motor was verstopt en de slangen weer op de tank waren aangesloten was het moment daar.
Het testen van de vloter en wat bleek de tank zat half vol en de meter gaf half vol aan dus
Het werkt weer goed.
De boot glimt weer en de meter werkt weer er kan weer een puntje van de klussen lijst.
Zaterdag 1 december 2007.
Vandaag was het vroeg opstaan.
We moesten uiterlijk om half negen op de haven zijn.
Om tien uur hebben we een afspraak met de haven meester om de boot het water uit halen
Maar er moest nog wel wat gedaan worden voor dat the happy sailer weer de bok op kon.
De stalling bok moest nog voorzien worden van 4 plankjes dus deze moesten er nog opgemonteerd worden.
Na dat we dat gedaan hebben de boot naar botenhelling gevaren en de motor winterklaar gemaakt.
Om 10.00 heeft Friso de haven meester de boot het water uitgehaald en afgespoten.
Daarna is deze op de Bok gezet.
Nu staat hij daar weer voor een aantal weken het is de bedoeling dat hij op zaterdag 1 maart 2008
Weer het water in gaat.
Nu is de tijd van het klussen weer begonnen.
Vrijdag 30 november 2007
Vandaag een dag je vrij om de laatste dingen te regelen voor dat de boot het water uitgaat.
Flevodrome in Almere heeft een bok voor me gemaakt om de boot op te stallen.
Deze heb ik opgehaald en hem in de verf gezet.
Morgen zaterdag is het 1 December de dag dat The happy sailer weer de kant op gaat.
We hebben weer een klussen lijstje gemaakt van de klussen die we willen gaan doen.
Enkele klussen zijn:
• Windmeter op de mast monteren
• Alle electra kabels in de mast vervangen
• Navigatie verlichting nakijken en ankerlicht monteren
• Marifoon opnieuw aansluiten is door de vorige eigenaar op de start accu aan gesloten
• Schanieren vervangen van de deur van het motor ruim baks kisten en het luik van de achter kajuit
• Schroefas demonteren en nieuwe draaien van zee water bestendig RVS
• Stuur automaat st 3000 monteren
• Scepeter vast zetten met epoxy
• Externe luidspreker voor de marifoon monteren in de kuip
• vloter van de brandstof tank aanpassen dat deze het goede nivo aangeeft op de meter
• Dubbele katrol boven in de mast monteren voor een extra val tbv de halfwinder.
• Nieuwe ramen monteren aluminium of kunstof
• Onderwater toilet nakijken en zonodig onderdelen vervangen.
• Draai richting van de lier aanpassen
• Ook willen we graag de boven bouw schilderen.
Dus als iemand in februari en maart een aantal mooie weken kan regelen dan houden wij ons daar voor aanbevolen.