pagina klussen

het klussen Dagboek


Zondag 10 juli 2022

Als je naar de data kijkt zou je denken dat we bijna niets aan de boot doen maar das niet helemaal waar.
In tegen deel zelfs het zeilseizoen 2021 was plots afgelopen door een defect lummel beslag.
Iets waar normaal weinig mee gebeurt maar de vorige eigenaar was Ingenieur alleen was daar weinig van te merken.
Ook bij dit euvel was het weer iets wat komt omdat er niet nagedacht was .
Het profiel in de mast was totaal uitgescheurd door een te zware belasting.
Uiteindelijk heb ik dit gerepareerd door een nieuwe bevestiging te maken die in de mast gemonteerd is .
Tijdens onze eerste vaar tocht dit seizoen kwamen we in Hindelopen een boot tegen met valstoppers op de mast.
Dit eens goed bestudeerd en dit ook op onze Contest 30 gemaakt.
Het voordeel hier van is dat als je nu de lijn aan trekt deze gelijk vast zit en je dit niet meer via de lier hoeft te doen.
Door dat deze nu vrij is kan ik die nu gebruiken tijdens het zetten van een reef in het grootzeil.
Dit gaat hier door sneller en veiliger onder op de giek zat een liertje wat ik nooit gebruikte.
Deze heb ik verplaatst naar de kuip om te gebruiken bij het in rollen van de rol Genua.
en op de plaats van het liertje heb ik val stoppers gemonteerd om de reef lijnen te borgen.


Vorig seizoen had ik een digitaal Compass gemonteerd van Nasa clipper met een fluxgate sensor.
Het was de bedoeling dat deze de koers zou aangeven welke we op dat moment varen.
Alleen werkt dat niet naar behoren er zat soms wel 180 graden verschil in en het was niet stabiel. Samen met een collega die handig is met elektronica geprobeerd hem te kalibreren maar helaas dat werkte niet.
In de haven zijn we alles na gegaan en nog eens goed de manual doorgelezen.
We kwamen er achter dat de fluxgate sensor 90 graden verkeerd gemonteerd was.
deze hebben we gemonteerd volgens de handleiding en daarna opnieuw een kalibratie uitgevoerd.
En nu werkte alles naar behoren en staat de koers mooi stabiel in het scherm met grote duidelijke cijfers.


Ook nog een nieuwe val gekocht om de half winder mee te hijsen.
Zodat als we 21 juli op vakantie alles op de boot werkt zoals het zou behoren te werken.



Woensdag 17 Maart 2021

We zijn vergeten wat dingen tevermelden dus nu maar even dit in een keer bijwerken. we hebben het gemak in de boot wat verhoogd door het aansluiten van een 220 volt stop contact in de hoek van de keuken.
Tevens heb ik een hoofdschakelaar gemaakt om de stroom van de compressor koelkast mee af te kunnen sluiten.
De koelkast krijgt namelijk met de diesel kachel een aparte accu zodat je niet in een koude periode perongeluk de accu leegtrekt met de diesel kachel.
in de navigatie hoek heb de bestelde 12 volt meters gemonteerd deze moesten 52 mm zijn 2 bestaande gaten op te vullen.
Elke accu krijgt zijn eigen volt meter zodat een druk op het knopje voldoende is om te zien hoe vol de accu is.
Tevens hebben we ons slaap comford verhoogd door zelf een topper op de maat van de punt te maken. En hebben we voor de veiligheid een koolmonoxide melder gemonteerd in de boot
Omdat het fijn is als je op getijde water vaart kunt kijken hoe de stroom loopt en wanner de kentering is.
Gebruik ik daar voor de laptop en het navigatie programma waypointgps.
Een groot nadeel van een laptop is dat ie altijd gaat schuiven onder helling en gaat vliegen bij een zware zee gang.
Omdat nu te voorkomen heb ik dit ESCAM beeld scherm vast opgehangen deze wordt gevoed door 12 volt en krijgt zijn beeld door een HDMI kabel die van de mini laptop komt.
De laptop komt onder de kaarten tafel te liggen op een voeding van 12 volt naar 19 volt.
Voordeel hier van is dat de kaarten tafel vrij blijft voor navigatie en dat alles zee vast is.
Alleen de computermuis zal in een houdertje gemaakt moeten worden.
hier onder twee foto's .


xxxxx foto 01  het beeld schermfoto 02

Vrijdag 5 Maart 2021

Vandaag is het een bijzondere dag we zijn de hele winter druk geweest met de boot en zijn vanaf eind Oktober bezig geweest met klussen.
Ellis heeft het onderwater schip kaal gemaakt en geschuurd een heel karwei dat ze dapper in haar eentje heeft gedaan.
Terwijl Ellis buiten bezig was werkte ik binnen in de boot aan verbeteringen.
We hebben de boot technisch zeker verbeterd en opties is hij ook mooier geworden.

Hier een kort verslag wat we deze winter gedaan hebben.

Het onderwaterschip is kaal gehaald geschuurd en opnieuw in de Cr primer en de antifouling gezet.
Zeerailing vervangen.
Nieuwe lijnen aan de overloop voor de grootschoot.
Meters in het garage dak vervangen voor Nasa Clipper GPS repeater , Elektronisch kompas en een wifi wind meter.
Dat was wel even een dingetje dat leek simpel er liep een draad met dunne draden naar het schakel paneel.
Alleen bleek die draad naar de mast te lopen en niet naar het schakel paneel.
Voor ik daar achter was was ik wel een flink aantal uren verder en eigenlijk ontdekte ik het per toeval.
Ik dacht het niet zelf te kunnen en had de klus eind december uit handen gegeven.
Maar dat ging niet rap genoeg dus na de sneeuw en vorst periode ben ik nog een keer naar de boot gegaan.
Gewapend met nieuwe idee en andere inzichten ben ik aan het werk gegaan en na 4 uurtjes werk zat het er in en werkte het ook nog.

De volgende stap was het aansluiten van de draden voor NMEA 0183 data overdracht.
Het idee is namelijk dat je de koers kunt aflezen op de GPS repeater en nietr van de kaart plotter zodat het duidelijker afleesbaar is.
Dat was uit eindelijk zeer, simpel blauw op blauw en paars van de kaartplotter op de aarde draad van de meters.
Alleen staat het niet zo simpel beschreven in de handleiding van de Garmin GPSmap 722. Toen alles netjes aangesloten zat en werkte konden eindelijk de schakel panelen weer terug op hun plek.
dat is leuk dan zie je dat je stappen maakt.

Tussendoor was ik ook bezig met het aansluiten van de diesel heather in de boot.
Via Ali expres heb ik een 5 KW diesel heather gekocht en deze ingebouwd.
Toen deze er inzat was ik niet blij met hoe het zat en heb hem er weer uitgehaald en een aluminium plaat van 3 mm dik besteld.
Daar heb ik zelf een montage beugel van gemaakt waar de heather rechtstreeks op gemonteerd zit.
Het resultaat is mooi stevig en zeer netjes.
Omdat er bij het opstarten van de diesel heather wel wat mis kan gaan had ik om hulp gevraagd op de facebook groep voor chinese diesel heathers.
Marco La poussiere de Farine uit het altijd mooie Lelystad bood aan om mij te helpen en samen hebben we de heather in werking gezet.
Zonder de hulp van Marco had de heather het niet gedaan. ik bleek het pompje te ver van de diesel tank gemonteerd te hebben.
Toen dat gedaan was startte de diesel heather binnen 10 minuten op en werd het al snel warmer binnen.

Na de heather kwam het project zelf een koelkast maken dat was leuk en lukte eigenlijk zeer gemakkelijk.
In de ruimte die bedacht was voor koeling zat niets van isolatie en ook geen koeling.
Ik heb dus eerst de binnen zijde geisoleerd met pir platen van 40 mm dik deze platen hebben een aluminium laag wat erg goed warmte en koude reflecteert.
Daarna heb ik de compressor en de koelplaat in gebouwd , en de accu die voor de koelkast dienst gaat doen een plek gegeven onder de bank bij de kaarten tafel.
In tussen waren ook de nieuw zeilen binnen gekomen en de nieuwe buiskap en zeilhuik.

Voor dit alles hadden we natuurlijk wel eerst de boot ontdaan van zijn groene winter vacht en hem weer mooi gemakt .
Eerst de boot afgespoten en daarna de romp gewassen en gecleanerd met riwax rs 02 om darna de boot te poetsen met rs10 wax.
Het resultaat mag er wezen de boot voelt glad aan en glimt weer.
Wat een verandering is dat als de boot gepoetst is en weer een buis kap heeft dat was een mooi moment je zie dan dat de opbouw weer begonnen is.
Daarna hebben we het nieuwe grootzeil er op gezet en netjes opgedoekt zoals dat hoort.
Uiteraard de nieuwe zeilhuik er netjes overheen gedaan , deze zeilhuik werkt met een ladder das wel ff wennen maar gaat vast goedkomen.

Na al deze mooie momenten was het vrijdag 5 maart rond 14:00 eindelijk zo ver we hebben de bootstickers binnen gekregen.
Dus op het warmste moment van de dag zijn we naar de boot gegaan en hebben de naam er op gemaakt.
Dat was een leuk en emotioneel moment na al onze inspanning draagt de boot onze naam en woonplaats.
Woensdag 10 Maart wordt ze weer te water gelaten en gaat doe waar ze voor gemaakt is drijven op het water en haar bemanning plezier laten beleven.
Deel 2 van het verhaal van The happy sailer is begonnen we gaan weer mooie tochten maken met een schip dat iets langer is en iets breder en een iets hogere tuigage .
In de week dat we er vorig jaar mee hebben gezeild de week die we vorig jaar met de boot zijn weggeweest hebben we kunnen ontdekken.
Dat dit schip ondanks de slechte zeilen vooruit wilde en een redelijke gang in zich heeft.
De Contest 30 voelt aan als een betrouwbare en stabiele zeiler die goed op het roer ligt.
een legendarische zin uit een Terminator film is I'll be back .
Ik wil dit stukje afsluiten met The happy sailer is back .
Van af nu zeilen we op en Contest en is de competitie weer geopend en zeilen we weer met het mes tussen de tanden om de laatste tiende knoop uit de boot te halen.

Life is a dream on a Contest 30


xxxxx foto 01 xxxxxfoto 02

br>
Dinsdag 20 Oktober 2020

vandaag maar eens een upate
We zijn druk geweest en er is al best wel veel gedaan.
En niet geheel onbelangrijk we hoeven nog steeds geen krantenwijk te nemen om de kosten te dekken.

Ellis is bezig met het verwijderen van de antifouling en heeft de beide zeiden van de romp al kaal van af de punt tot de kuip.
Ik ben binnen aan het werk en maak daar de technische aanpassingen.
De kaarten tafel is aan gepast en heeft weer zijn orginele grote
Dit heb ik bereikt door een opbouw waar de marifoon in zat te verwijderen en de marifoon en de auto radio te verplaatsen in de wand.
De auto radio heb ik gelijk vervangen voor een boot radio kleiner en kan ook beter tegen vocht .
Gelijk ook de electra na gekeken en kabels die niet nodig waren verwijderd.
Zelf maak ik alles in orde op de aansluiting van de NMEA na.
Het risico daar iets verkeerd aan te sluiten vind ik te groot.
Er zijn drie openingen van in de wand het paneel in het midden is het schakel paneel.
Links daarvan zit een klein panneeltje en daarga ik alle NMEA aansluitingen achter weg werken.
Het panneel rechts is groter en daar zit de Marifoon en de boot radio en komen wat accu meters en usb aansluitingen.

De buiskap en de zeilhuik zijn besteld en worden gemaakt door Piet Capel in Almere.
Het grootzeil en de genua moeten nog besteld worden maar wil ik uiterlijk half maart in mijn bezit hebben. • VictronBlue smart acculader 15/3
• Nasa clipper electronics compas
• Nasa cliper GPs repeater
• Nasa clipper wind meter • Garmin gpsmap 722
• Bluthooth boot radio

• fok Genua
• Grootzeil
• Buiskap
• Rolcomhoes

• zeerailing vervangen
• Rolcomhoes