onderhoud contest 30a

Grote projecten




Het zelf maken van een zonnepaneel.




Dit is een leuk project !
Het valt reuze mee en bespaart nog geld ook.

April 2022

Over zonnepanelen op de boot bestaan bestaan veel verhalen

Het grappigste argument dat ik ooit gehoord heb om het niet te doen was:
Met een zonnepaneel krijg je nooit je hele accu volgeladen.
Stel nu even dat dat zo zou zijn maar je accu is daardoor nooit meer leeg.
En er is altijd voldoende capiciteit om dat te doen wat je wil doen dan is het toch de perfecte oplossing.
vervang natuurlijk wel al je verlichting in de boot voor led verlichting.
1 wat led verlichting is ongeveer gelijk aan 10 watt conventionele boot verlichting.
En energie die je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken.
Een zonnepaneel doet het het beste als hij op zuid staat en op een hoek ligt van 32 graden.
Nu ligt een zeilboot nooit altijd op zuid dus het optimaal vermogen zal het paneel nooit leveren .
Neem daarom altijd een iets ruimere capiciteit dat zorgt dat je ook bij weinig zon een voldoende opbrengst hebt.
indien mogelijk koop dan een MPPt regelaar die zorgt voor een wat hogere laad capiciteit
Voor een accu van 105 AMP is een zonne paneel van 60 WP WP = wattpower voldoende.
Hoe ik dit weet, door informatie en gebruiks ervaring bij the happy sailer C 850 heb ik voor het eerst zonnepanelen gemonteerd .
voor de montage op de contest 30A heb ik gekozen voor een systeem dat in het achterstag hangt .
Dit systeem is gemaakt van RVS buizen rond 25 mm en RVs onderdelen voor het maken van een buiskap.
Het zonnepaneel zit aan de dwars stang vast die tussen het achterstag vast zit met de NOA zonnepaneelhouder voor relingmontage .
Om rond de stag te klemmen heb je een stukje rubber nodig van rond 25 mm en 40mm lang
In het midden boor je een gaatje boor 0,1mm kleiner dan de stag en maarkt er een zaagsnede in tot het gaatje .
Deze doe je om de stag en daaroverheen komt je klem stuk waar de dwars stang aan gemonteerd wordt.
zorg dat op elke verbinding een beetje speling zit maakt het niet te star.
Gebruik voor het vast zetten rvs boutjes met een dopmoertje .
De meegeleverde snel pennetjes trillen er uit tijdens het zeilen .

ik laad met dit zonnepanneel 2 accu's van 105 amp .
Een 105 amp accu is voor de koelkast en de diesel kachel.
Een 105 amp accu is voor de navigatie en de verlichting.
tijdens de zomer vakantie in 2021 heb ik geen gebruik meer gemaakt van de wal stroom.
Omdat de accu's altij volzitten maak ik geen gebruik meer van walstroom in de haven .
dit scheeld mij 150 euro in het liggeld per jaar.
Tijdens storm eunice lag The happysailer in het water en was er in stavoren 12 bft en meer .
Een betere test is er denk ik niet .

Welke materialen heb ik gebruikt:
Zonnepaneel van 120 WP.
20A Dual solar laadregelaar voor zonnepanelen .
gekocht bij Aliexpress.
NOA zonnepaneelhouder voor relingmontage
3 lengtes RVS buis van 200cm lang en 25 mm rond.
Solar kabel rood 4mm2 .
Solar kabel zwart 4mm2.
2x Klemrubber Rond 25 mm en 40 .
6X RVS eindstuk 25mm, buiskapbeslag voor Biminitop.
2x Buiskapbeslag Dekplaat Schuin met Schroef RVS.
2x Buiskapbeslag Middenstuk Klapbaar met Bout RVS 25mm.

Het aansluiten.

Na dat het zonnepaneel gemoteerd is breng je de draden naar de solar laadregelaar.
als alle draden aangelegd zijn op de goede lengte begin je als volgt.
Sluit eerst de solar laadregelaar aan op de accu of accu,s .
Wacht heel even een paar minuten en sluit daarna de kabels van het zonnepaneel aan.
Dat wachten doe je om de solar laadregelaar zich zelf even te laten inregelen.
Daarna sluit je de kabels van het zonnepaneel aan op de solar laadregelaar .
Niet anders om werken dan gaat het namelijk niet goed.
Op foto 1: solar lader.
Op foto 2: Het paneel gemonteerd op de boot.


xxxxx foto 01 xxxxxfoto 02




Het zelf maken van een passende topper.




Dit is een leuk project !
en het valt reuze mee.

maart 2021

De contest 30 heeft geen groot bed en de matrassen zijn niet erg dik.

Maar een boot heb je om mee te zeilen en niet om de hele dag in je bed te liggen.
Om wat meer comfort te hebben zijn we een topper gaan maken die oin de punt past.
De punt van de contest 30 is op de grootste breedt 180 cm en de lengte is ongeveer 175 cm.
We hebben dus een Topper besteld van 180 x 200 cm en 7 cm dik.
Eerst hebben we de topper uitgepakt en hem een dag laten liggen zodat hij zijn juiste vorm aannneemt.
Daarna hebben we de tijk eraf gehaald en de 3 matras delen er boven op gelegd.
Met een zwarte stift hebben we de vorm afgetekend en met een grote schaar het foam geknipt.
Dan doe je het foam dat nu de vorm heeft van de punt van de boot weer in de tijk.
rits de tijk dicht en trek alles glad .
Je ziet nu duidelijkhet contour van het matras.
Knip 15 cm buiten het matras de tijk in de zelfde vorm.
Plak daarna dubbelzijdig tapijt tape op het foam en trek de onderste tijk strak en plak die vast met de tapijt tape.
Doe het zelfde ook aan de anderekant van de topper .
de onderkant zit nu vast en ook wat op spanning.
Plak ook aan de beiden zijkanten nu dubbelzijdig tapijt tape etrek de tijk daar zo strak mogelijk overheen.
Dan blijven er nog twee losse vlappen over die ook weer met dubbelzijdig tapijt tape vast plakt.
de laatste handeling is nu met draad en garen alles netjes aan elkaar naaien zodat het een mooi geheel wordt.


Op foto 1: de topper op maat gemaakt.
Op foto 2: De topper in de punt.
Op foto 3: De punt is netjes opgemaakt en het comfort is verhoogd.


xxxxx foto 01 xxxxxfoto 02 xxxxx foto 03




Het instaleren van een Diesel kachel .




Dit klinkt lastig en ziet er ook lastig uit!....is het ook lastig of moeilijk?
Nee dit valt reuze mee.

maart 2021

Hoe ga je te werk

1) De Diesel kachel bestel je via Ali express of een andere site of je koopt en planner of webasto bij de watersport zaak
2) Maak een montage plaat van Aluminium om de kachel mee optehangen Gebruik de plaat is de doos als boormal!
3) Gebruik de buitenste 4 gaten als mal om de gaten in de plaat te maken waar je het mee ophangt zo kun je straks met de mal de gaten excact over nemen.
4) sluit alles zo veel mogelijk aan voor dat je de kachel gaat monteren in de boot dat scheelt een hoop lastig werk.
5) zorg dat je de uitlaat slang insoleert met de daatvoor verkrijgbare isolatie tubbe.
6) Zorg dat de diesel kachel geen lucht uit je motor ruim haalt dat scheeldt diesel geuren in de boot.
7) Als je alles aangesloten hebt en het zit goed vast en de uitlaat is geisoleerdt.
8) Monteer de termostaat op een handige plek in de boot.
9) Indien er nooit een diesel kachel in de boot heeft gezeten dan moet er een warme lucht kanaal gelegd worden .
10) Monteer de termostaat op een handige plek in de boot.
11) Monteer het pompje zodicht mogelijk bij de diesel tank dit voorkomt storingen.
12) Alle snoeren zijn plug en play dus er kan niets fout aangesloten worden.
13) Indien nodig kun je de kabels inkorten of verlengen wel netjes solderen natuurlijk.
14) Sluit de plus draad aan op de accu nadeel is dat hij altijd aanblijft .
Dit kun je opheffen door en een relais in tezetten met een aanuit schakelaar .





Het zelf maken van een koelkast.




Dit is een leuk project !
en het valt reuze mee.

maart 2021

De contest 30 had geen koelkast wel een opberg ruimte waar je mega veel in kwijt kunt maar niet gekoeld.

Om de ruimte te isoleren heb je isolatie materiaal nodig, na wat advies ingewonnen te hebben heb ik Pir platen besteld
Pir platen zijn verkrijgbaar in diversen diktes en ik heb gekozen voor de dikte van 40 mm.
De Pir isolatie platen hebben aan twee kanten aluminium folie dus het reflecteert aan de ene kant de warmte terug en aan de andere kant de koude terug.
Als eerste ben ik begonnen de bodem op maat uit te snijden om deze er in te krijgen moet je hem zo doorsnijden dat je hem kunt vouwen als een boek.
Daarna zijn de lange zijwanden aan de beurt en ook deze moet weer zo snijden dat je ze uitklapt als je in de ruimte onder het aanrecht bent.
Als de twee wanden staan dan maak je de wand die tegen de trap kant aan zit en daarmee wordt gelijk alles vast geklemd.
Omdat de andere kant de vorm van de boot heeft maak je daar een verhoging in .
De verhoging heb ik zo breed gemaakt dat er straks bakjes op kunnen staan.
Voor de koeling heb ik gekozen voor een ISOTHERM CLASSIC COMPACT GE80.
De compressor heb ik in de baks kist gehangen naast de diesel tank .
Dat is precies aan de andere kant van de koelkast.
De verdamper kan mooi tegen de achterwand aan en de leiding loopt dan ook mooi naar de compressor toe.
De koelkast wordt daar na nog afgewerkt met buigzaam kunstof met een dikte van 1,5 mm .
Voor de energie voorziening van de koelkast gebruik ik een 105 amp accu.
Deze accu wordt alleen voor de koelkast en eventueel nog een omvormer van 12 volt naar 220 volt.
Op deze manier loop je nooit het risico dat de koelkast de service accu en stroom accu leeg trekt.
een van de volgende projecten gaat het monteren en instaleren van zonnepanelen worden.


Op foto 1: begin met het maken van de isolatie.
Op foto 2: De pir isolatie platen hebben er een koel bok van gemaakt.
Op foto 3: De verdamper heeft zijn plek gekregen.
Op foto 4: De koelbox is helemaal klaar.

xxxxx foto 01 xxxxxfoto 02 xxxxx foto 03 xxxxxfoto 04


De damp werende laag van het onderwaterschip.


2006/2007



Het onderwaterschip van een ouderschip kan wel eens slijtage plekken vertonen.
Als het goed is zit over het gedeelte van de romp dat onderwater zit een dampwerende laag.
Deze laag moet gesloten en onderbroken zijn.
Waneer deze laag beschadigd is en dus niet meer gesloten is kan dit gevolgen hebben voor de romp.
Er zou hierdoor osmose kunnen ontstaan osmose is te herstellen er bestaan diverse sites waar dit goed word uitgelegd.
Indien de dampwerende laag beschadigd is en dus zijn werk niet meer goed doet.
Moet deze verwijderd worden van de huid van het schip.
Dit moet gedaan worden met een hand krabber.
Door een trekkende beweging te maken van rechts naar links met enige druk schraap je de antifouling en de dampwerende laag van de huid.
Na dat huid geheel schoon gemaakt is moet deze worden geschuurd met korrel 80.
Waneer dit gedaan is moet de huid goed vetvrij worden gemaakt.
Dit kan met terpentine of thinner (doe dit wel met een goede ventilatie).
Daarna kan de huid voorzien worden van een nieuwe damp werende laag.
Voorzie de huid van vijf of meer lagen epoxy verf.
Laat deze een aantal weken uitharden voordat de boot weer het water ingaat.
Indien de voorbereidende werkzaamheden niet goed zijn uitgevoerd zal de epoxy verf niet goed hechten, en los komen van de huid.
In dat geval is al het werk voor niets geweest en zal het allemaal overgedaan moeten worden.
Schuur en ontvet daarom liever een keer teveel dan te weinig.


het onderwaterschip in slechte staat foto 01 het opbrengen van de epoxyfoto 03 het onderwaterschip in de epoxy verffoto 04




het schilderen van de romp boven de waterlijn





2006/2007

Het kan zijn dat de romp van uw schip niet meer voldoet aan uw eisen.
Het laten spuiten van een romp of laten schilderen kost een lieve duit.
Het zelf schilderen van de romp is zelf te doen mits er volgens een goede volgorde word gewerkt.
Het is belangrijk de romp te ontdoen van alle plakletter en striping voor er begonnen word met schuren.
Schuur de romp met een niet te grof schuur papier.
Werk daarna de beschadiging bij met gelcote deze is te verkrijgen in de kleur van de romp.
Waneer de gehele romp is bijgewerkt de ze schuren met waterproof schuurpapier.
Daarna de romp goed ontvetten Sikkens heeft hiervoor een speciaal middel.
Voor de romp te gaan schilderen moet er eerst een primer laag opgebracht worden.
Het is belangrijk deze laag gelijk matig en zonder strepen op te brengen.
Waneer dit niet gebeurd zal dit een negatief resultaat hebben op het eind resultaat.
Voor het schilderen met de kleur lak is het belangrijk de huid goed te ontvetten en te drogen.
Schilder de boot van punt naar achteren en van achteren naar de punt.
Neem niet te veel verf op de roller maar zet hem wel stevig op.
Zet hem zo vet op dat hij net niet gaat druipen en rol in een stevig tempo door.
Hou minimaal 36 uur tussen de verf lagen aan het is aan te bevelen de huid minimaal twee maal te voorzien van een kleur lak.
Laat de lak zo lang mogelijk uitharden voor dat je de plakletters met de naam er op plakt.
Verwijder alle plakstrips en letters van de boot.
Schuur de romp met een schuurpapier korrel 100.
Repareer de beschadiging met gelcote.
schuur de romp met korrel 100.
breng de hecht primer aan.
schuur de romp met waterproof schuur papier.
ontvet en maak de romp goed stof vrij voor het schilderen.
Schilder de romp in de door u gewenste kleur lak.


Deze methode is gebruikt tijdens het schilderen van de romp van de C 850 The happy sailer.
En is voor een 1 componenten verf.
Er is gebruik gemaakt van sikkens super gloss.
Deze verf is makkelijk te verwerken voor de amateur schilder.

de romp na het schilderenfoto 06 het schip klaar om het water in te gaanfoto 07


Het maken van Lexaan ramen


2006/2007

De ramen van de compromis 850 zijn gemaakt van Lexaan.
Een kwaal van opzet ramen is dat ze vaak gaan lekken.
Bij een groothandel in kunstoffen hebben we het lexaan op ruwe maten laten zagen.
Maak de ruwe maten van de ramen 2 cm groter dan de buiten maat van de ramen.
Daarna hebben we met een boven frees de ramen gekopieerd.
Dit gaat erg makkelijk en geeft een mooi resultaat.
als de ramen op maat zijn gefreest worden er nog ronde randen aan gefreest voor de afwerking van het raam.
Let erop dat het materiaal dat weggefreest moet worden niet meer is dan twee derde van de frees.
waneer er te veel materiaal wegehaald moet worden gaat de frees happen.
Gebruik scherpe boortjes en boor de lexaan plaaten op een plaat MDF dit geeft een mooier resultaat bij het doorboren van het lexaan.

Materiaal op ruwe maat laten zagen door groothandel.
Raam gebruiken of mal maken van MDF.
Raam of mal op lexaan leggen en gaatjes boren om raam vast te zetten op mal.
Overtollige materiaal weg freesen met de bovenfrees.
Met bovenfrees raam afronden.
Laat de beschermlaag op het lexaan zo lang mogelijk op het materiaal zitten.

het boren en verzinken van de gaatjes in de Lexaan ramen  foto 01 het overtollige materiaal weg zagen met de decoupeerzaagfoto 02 het weg frezen van het overtollig materiaal met de boven freesfoto 03 het maken van de ronde hoeken aan de lexaan ramen met de boven freesfoto 04




Het vervangen van het rubberen lager in de schroef as koker.




Dit klinkt lastig en ziet er ook lastig uit!....is het ook lastig of moeilijk?
Nee dit valt reuze mee.

2006/2007

Hoe ga je te werk

1) Demonteer schroef en leg voor de zekerheid een zeil onder de schroef,
dit voor als de spie baan naar beneden zou vallen.

2) Maak de twee boutjes los doe dit met een dopsleutel 10 en verwijder het gedeelte van de buitenzijde van de lager bus.

3) Aan de onderzijde zit ook nog een schroefje draai dit schroefje los en haal het er helemaal uit! Doe je dit niet kan het zijn dat het gaat vreten en dan werk je zelf erg tegen!.
4) spuit alles even goed in met kruip olie en laat het even lekker in trekken en werken. Dit zorgt dat hij er zo makkelijker uit gaat en beter glijd.

5) gebruik een waterpomp tang en trek daar mee de lagerbus uit het lager huis doe dit met een draaiende en trekkende beweging.

6) maakt alles schoon en vet alle onderdelen in met water bestendig vet. Dit bevorderd de montage en zorgt ook dat het de volgende keer weer makelijker los gaat doe dus ook vet aan de draad einden van de boutjes die je zo weer vast maakt.

Gebruik geen gebruikte borgplaatjes voor het terug zetten van de schroef boutjes die er niet fris uitzien vervangen voor goed exemplaren. Dit zijn de kosten niet maar zorgen wel voor een deugdelijke montage.

Benodigde gereedschappen
Dop/steelsleutel 10
Steek sleutel 28
Hamer om op de steelsleutel 28 te tikken om de bout te laten schrikken.
schroeven draaier (maat 8)


Op foto 1: zie je het versleten schroef as lager en het nieuwe lager zie het verschil!.
Op foto 2: zie je de schroef en alle onderdelen die nodig zijn voor de montage .

het onderwaterschip in slechte staat foto 01 het kaal maken van de huid foto 02


Het vervangen van het komplete schroefas systeem en trillings dempers.




Dit klinkt lastig en ziet er ook lastig uit!....is het ook lastig of moeilijk?
Nee dit valt reuze mee.

2006/2007

Hoe ga je te werk

1) Demonteren de schroef as uit de flexibele koppeling gebruik hiervoor een haakse sleutel
2) Trek de as uit de schroefas koker en inspecteer deze op beschadegingen,een beschadigde as gaat lekken!
3) Maak als eerste de bouten los die in de motor steun aan de trillings demper bevestigen.
4) spuit alles even goed in met kruip olie en laat het even lekker in trekken en werken. Dit zorgt dat de bouten makkelijker los gaan.
5) Zit de flexibele kopeling zo vast geroest dat deze niet meer los gaat slijp dan de as door met een haakse slijper.
6) maakt als laatse de bevestigings bouten los waar de trillerdempers mee vast gemaakt zijn steeksleutel 13.
7) Gebruik een hefboom om de motor iets te ligten en vervang de trilling dempers een voor een werk van achter naar voren.

Benodigde gereedschappen
Dop/steeksleutel 19 en 13
Steek sleutel 17 en 13
Haaksleutel
Ratelsleutel een verleng pijp om meer moment te kunnen zetten tijdens het los maken van de Bout in de trillings demper.

schroefas is 25 mm rond en heeft een lengte van 945 mm te bestellen bij vetus of exalto.
trillings dempers voor de motor zijn te bestellen bij cloud,s int in lopik.


Op foto 1: het oude schroef as systeem met vetkoord afdichting.
Op foto 2: De nieuwe en oude flexibele koppeling van Vetus.
Op foto 3: De oude trillings demper.
Op foto 4: Het nieuwe watergesmeerde lager van Vetus.

xxxxx foto 01 xxxxxfoto 02 xxxxx foto 03 xxxxxfoto 04


helaas meer projecten zijn nog niet beschreven kom nog eens terug op deze pagina